Coachingssalon

  HetGeestigeLichaam.nl




 
 

 

       

 

Ademhaling &
ontspanning

   
 

Dat we ademen om in leven te blijven is een feit. Maar hoe wij ademen, daar staan wij niet altijd bij stil.
Hoe adem jij? Ben jij je bewust van je ademhaling?
Adem je snel of langzaam of hou jij je adem misschien  in zonder dat je je er bewust van bent?
Voel maar even hoe je nu ademt terwijl je dit leest. Leg maar eens een hand op je buik en een hand op je borst en ervaar of je een buikademhaling of een borstademhaling hebt…of iets er tussenin.

Je ademhaling past zich continue aan; aan je stemming, je gevoel, een situatie waar je in zit of mensen waar je mee in contact bent. Je lichaam reageert op prikkels van buitenaf en geeft daar onder andere uiting aan via de ademhaling. Vaak hebben we dat niet door van onszelf en belemmert dit ons niet in het dagelijks leven, maar hindert het ons wel degelijk.

 
 

Je zal verbaasd zijn over het aantal chronische klachten die wij als mensen kunnen ondervinden en die toe te schrijven kunnen zijn aan verkeerd ademen.
Om je even een beeld te geven heb ik een top 5 meest voorkomende en langdurige klachten samengesteld :

- pijn in de schouders of nek
- gejaagdheid
- vaak zuchten of gapen
- snel vermoeid
- hartkloppingen

Soms kunnen we er niet omheen en heeft de ademhaling direct impact op ons leven. Denk maar aan hyperventilatie; een toestand van de ademhaling die ons een sterk lichamelijk en geestelijk negatief gevoel geeft. Door hyperventilatie kunnen er angstige en benauwde gevoelens ontstaan die we niet of nauwelijks kunnen onderdrukken.

De ademhaling reageert op stress en stressvolle situaties. Vaak wordt de ademhaling onregelmatig of oppervlakkig wat nadelige gevolgen kan hebben op ons gevoel (concentratieproblemen, onrust), ons lichaam (duizeligheid, misselijk, hoofdpijn) en de gezondheid. De ademhaling reageert gelukkig ook op ontspanning wat weer een gezonde uitwerking heeft op ons algemeen welbevinden, ons lichaam en onze gezondheid.

Een juiste ademhaling kan het lichaam laten ontspannen en balans terugbrengen. De geest kan dan ook rusten waardoor we controle over onszelf terugkrijgen zodat bijvoorbeeld gevoelens van angst en onrust kunnen verdwijnen.
De ontspanning kan opgewekt en getraind worden door de ademhaling en ontspanningsoefeningen die ik je kan bijbrengen.

De ademhaling en ontspanningsoefeningen kunnen ingezet worden tijdens coachingssessies en kunnen ook als aparte sessie ingeboekt worden. Door de ademhaling en ontspanning oefeningen regelmatig toe te passen, kan je je ademhalingspatronen, die er onbewust ingesleten zijn, omzetten naar een bewuste en verstandige manier van ademen en zal je merken dat bepaalde geestelijke en/of lichamelijke klachten kunnen verminderen of zelfs weg kunnen blijven.

Kijk bij mijn Workshops voor de Just Breathe groepsbijeenkomsten
of neem contact met mij op of vraag een vrijblijvend intake gesprek aan voor een individueel traject.